Teneriffa

10.11.2011 kl. 15:19
Hola, var en vecka i pensionärsparadiset Puerto de la Cruz med min mamma. Har tagit det jättelugnt. Vädret var lite ombytligt, som det brukar vara på norra Teneriffa, men annars var det en jättefin resa.

När vi kom fram fick vi veta att vårt rum var på 17de våningen och hissen bara gick till 16de. Sista biten fick man gå i en trappa med blinkade Lynch-ljus och det var lite otäckt. Men väl framme hade vi balkong med denna underbara utsikt. Här ser man beachen och bakom havspoolerna vi simmade i.

Hotellet hade också ett fint poolområde. Gymet de gjorde reklam för var å andra sidan tragiskt. En rad med hantlar, en maskin som alltid var sönder, en springmatta (i världens bästa promenadstad? varför?) och en sliten cykel där en senig tysk satt fastklistrad.

Såg också Teide från vår balkong. Vulkanen når till flera tusen meters höjd, förra gången jag var på Teneriffa hyrde vi en bil och åkte dit upp. Där var ohyggligt kallt, är ofta snö på toppen.

Det famösa hotellarmbandet, vi bodde alltså på Bahia Principe San Felipe och hade halvpension. Maten var god, så buffetmat det var. Första morgonen var jag lite orolig när jag fick syn på pulverkaffe och en behållare hett vatten. Men sen slängde servitören en stor kanna kaffe och en kanna med varm mjölk på vårt bord. Härligt.

Man fick förövrigt skumvin till morgonmålet om man ville. Och det gick åt, såg varje dag små pensionärstanter sitta och dricka skumvin åtta på morgonen. Ni förstår att jag behövde mycket kaffe.

Och så köpte jag en kul klocka sista kvällen. Orange!

Tog bussen till Teneriffas huvudstad Santa Cruz ett par gånger. Det är en riktigt mysig stad.

Mycket vackra parker och trädprydda gågator.

De lade ut röda mattan för mig. Nå nee. Har på mig en blus jag köpte i Puerto, i en butik med indiska saker.

Stranden närmast hotellet gick det inte att simma ifrån.

Hela veckan var det stora vågor, bara surfarna vågade sig ut. Havet dundrade som en fyrfilig motorväg, man kunde inte sova med öppet fönster för det var sådant oväsen.

Istället simmade vi i stora bassänger med havsvatten i. Kostar 3,50 per dag, och då får man simma i en jättepool. Medan havet rasar utanför och kastar upp pelare av skum.

Jag målade tånaglarna orange och tog med mina Marimekko-mönstrade flip flops. Nu har jag skavsår mellan tårna.

Jag hade med mig en hög med böcker. "Elsas värld" var roligare än jag vågat hoppas, lite väl mycket cliffhangers för min smak men jag gillar att läsa om ambitiösa kvinnor. Får nippor av gamla stilens sliskromaner där det enda som gäller är att hitta Mr Right.

Sista dagen promenerade vi i Puerto de la Cruz gamla stad, som blivit mycket finare de senaste åren. Längs den här gatan var alla hus nymålade.

De små kanariska husen är så söta. Har på mig ett halsband gjort av vulkansten. Svårt att inte shoppa halsband i Puerto, säljs överallt av dem och till slut funderar man inte OM man ska köpa ett smycke, utan VILKA halsband som ska med hem.

Finns mycket restauranger i gamla stan också. Vi åt på en fiskrestaurang som hette Régulo och hade en mysig innergård man kunde sitta på.

Älskar saltpotatisarna och mojo-såsen som är typiska för Teneriffa. Har ätit massor med potatis under resan.

Och ännu en bild från vår långpromenad, när vi var ända till andra ändan av stan. Tror det här stället heter Punta Brava.

Allt som allt en skön semester!