Jag hjärta Ischia!

13.10.2018 kl. 18:43
Untitled

Alltså wow vilken resa vi haft! Den här bilden summerar bäst allt som är ljuvligt med Ischia. Hav, vackra vyer och god pizza.

Ischia är en ö nära Neapel känd för sina varma källor. Jag har tidigare rest till Capri och Sorrento och kan nu säga att Ischia helt klart blivit min favorit!

Pizzan åt vi på min födelsedag i Chalet Primavera på Spiaggia dei Pescatori, alltså fiskarstranden i Ischia Ponte. Vi hade blivit rekommenderade restaurangen av en lokalbo och den levde upp till förväntningnarna. Jättegod pizza med havet vid våra fötter!

Untitled

Här hugger jag i bruschetta på Zi Nannini som låg nära vårt hotell. De första dagarna var det ostadigt väder och som ni ser hade restaurangen plastväggar framme för att skydda mot vinden.

Men när vädret blev bättre hade Zi Nannini en fin utsikt över havet. Soppan med musslor var deras godaste rätt!

Rakt under Zi Nannini ligger hotellets beach club. Vi bodde på Il Moresco, och reste med Aurinkomatkat. Hotellet har bryggor vid stranden där man kan njuta på en solstol och bada från en simtrappa.

Untitled

Badvakten lagar också kaffe. Här en macchiato med bara lite mjölk på espresson.

Jag reste med min mamma som visar prov på hur man badar i medelhavet. Det var sandbotten vid hotellets bryggor och vattnet var 22 grader varmt. Ja vet! Hur härligt! De första dagarna var det ostadigt väder men de tre sista dagarna fick vi njuta av sol och värme.

Nice utsikt fån hotellets beach. Det medeltida slottet som syns på den lilla ön här lär vara fint att se men vi njöt så mycket av la dolce vita att vi kom aldrig dit.

Untitled

En cappucino vid hotellets pool. Il Moresco har bassänger både inomhus och utomhus och vattnet lär vara från källorna som Ischia är känt för och innehåller mineraler. Inomhusbassängen är 35 grader varm och har en massa masserande strålar så ni kan tänka er hur avslappnad man blir efter det. Och bastu och gym och allt sånt finns det också i hotellet. Perfekt plats för avslappning!

En kvällspromenad på Spiaggia dei Pescatori. I den här ändan bor folk precis vid stranden. Det var urmysigt med italienska pojkar som spelade boll och hundar som lekte i sanden.

Glass inne i Ischia Porto. Vid ett litet torg nära vårt hotell ligger ett café som heter Vittoria och hade jättegod glass. Härligt att sitta där på kvällssidan med en glass eller Aperol spritz och kolla på alla mänskor som går förbi.

Untitled

Också inne i stan ligger Rossopomodoro som har så här god lunch. Pastan jag åt heter paccheri, här med musslor och pecorino-ost. Så gott.

Vi hade halvpension och åt middagen på Il Moresco. Här den legendariska svamprisotton serverad i ett bröd som säger allt om hotellets restaurang. Det var hm intressant. Maten var medelmåttig på hotellet, ibland jättegott, ibland någon skosula till fisk som simmat direkt ur frysen.

Eftersom hotellet har fem stjärnor var det ett otroligt serverande, en massa kypare som sprang omkring och hällde upp vatten och maten serverades under silverkupor som på nån gammal film. Det var också fyra rätter varje kväll. Nåjo, vi fick gott vin.

Untitled

På lördagen följde vi med på Aurinkomatkats rundtur runt ön. En bra tur i teorin men i praktiken gick allt lite fel. Vi hade helt missuppfattat tiden och kom en timme för tidigt till samlingspunkten (men tur nog fanns det ett kafe bredvid så blev en extra morgonkopp).

Bussen var pytteliten men med knäna vid hakorna rullade vi mot sydkusten och Sant'Angelo som ligger vid udden man ser här på bild. Lär vara jättevackert. Men vi kom aldrig dit. Sant'Angelo är en bilfri by så bussen stannade en bit utanför. Vi tog en apelsinjuice på parkeringen. Började gå ner mot byn. Då kommer först en stormvind. Sen några regndroppar. Sedan ett skyfall som hotade att helt dränka oss trots att vi hade paraplyer. Vi sprang tillbaka till en pizzeria vi just gått förbi och åt en pizza medan regnet vällde ner utanför. Alltså nu har man nu otur.

Farväl Ischia! Du är så fin! Jag vill definitivt åka tillbaka till Ischia.